4.8. Az egészségnevelés szinterei és szervezeti formái
Az egészségnevelés területei:
- szomatikus: higiénés nevelés (személyi és környezeti), a betegségek elkerülése, kondicionálás (testnevelés, fittség, állóképesség), baleset-megelőzés, elsősegélynyújtás, táplálkozás, önvizsgálat-önszűrés.
- pszichés: egészséges életvezetés (napirend, életrend), stressz-elhárítás (harmónia, rendszeresség), deviancia profilaxisa, érzelmi nevelés (empátia, nonverbális- és metakommunikáció), akarati nevelés és a relaxáció.
- szociálhigiéné: kedvező társas miliő működtetése, kommunikációs nevelés, szerepfeszültségek feloldása, társadalmi izoláció prevenciója, szociális háló.
Intézményrendszere a Megyei ÁNTSZ egészségnevelési osztályai vagy csoportjai. Azonban a minden állampolgárt érintő és minden egészségügyi-szociális dolgozó, pedagógus szakmai feladatát képező egészségnevelés nem csupán az ÁNTSZ-ek feladata. Az egészségneveléssel foglalkozik a nemrégiben alakult Nemzeti Egészségvédelmi Intézet, a Szíves-Ház, ezek elég fiatal kezdeményezések, de végezhetnek egészségnevelést különböző közgyűjtemények, művelődési otthonok, testkultúra-szalonok, szórakoztató-rekreációs intézmények, a tömegkommunikáció, és elsődlegesen a nevelési-oktatási intézmények.