13.4. Michelangelo és kora
A képzőművészetek fejlődése olyan
csúcspontot ért el a XV-XVI. század fordulóján Itáliában, amelyhez hasonlót
keveset találunk, ha végigtekintünk a művészetek egyetemes történetén. Minden
kornak megvan a maga felfogása a művészi szépről, amelynek fényénél a múlt
alkotásait megítéli. Így az „ötszázas évek" (cinquecento) elejének olasz
művészetét sem érezték a későbbi korszakok mind magukhoz közelállónak, alkotó
törekvéseikkel, szépségeszményükkel rokonnak. A klasszikus tökéletesség jelzőjét
azonban soha nem tagadták meg tőle. A perspektíva és a fény-árnyék problémáinak
felvetése előtérbe kerül. A kép nemcsak színek és tömegek harmonikusan
megszerkesztett együttese a síkban, nemcsak eszmék és érzelmek kifejezője a
látható világ elemeinek segítségével, hanem a való világ mintájára alkotott
művészi világ. A valóság meghódításához az antik művészet ismerete is
hozzájárul. Az ókori műalkotásokat nem másolják, hanem azoknak tanulmányozása
mellett figyelik a természetet, az embert. A valóság ábrázolásának művészi
eszközei most már ismertek, s ezeknek birtokában a művészi szerkesztés és a
lélekábrázolás elmélyítésén fáradoznak. A művészet ábrázolóeszközeinek elméleti
problémái Leonardo művészetében jutnak végső megoldásukhoz. (Ezek az elméleti
problémák a perspektíva, az anatómia és a fény-árnyék ábrázolásának törvényei.)
Ugyanakkor mély emberábrázolásával és a konstrukciós szempontok tudatosítása
által új irányt kezdeményez. Vele egyidejűleg alakítja ki ifjú- és
férfi-korában Michelangelo a cinquecento
emberszemléletét. A quattrocentónak
a mozgalmasságukban is méltóságteljes, ifjúságukban is tökéletesen kifejlett, a
köznapi fölé emelkedett lelki állapotot sugárzó alakok jelennek meg. Ez a
korszak Raffaello harmonikus
művészetében éri el a klasszikus tökéletességet: a forma szépségét és kifejező
erejét, a festői lágyságot, a kompozíció tökéletes egységét és gazdagságát.