8.6. Az expresszionizmus
115. ábra
Emil Nolde: Utolsó vacsora
Az expresszionizmus legnagyobb alakja a bécsi Oskar Kokoschka (1886), a század egyik legegyénibb, legérzékenyebb művésze. Kezdeti korszaka még a Jugendstilhez kapcsolódott, 1910 utáni festményei azonban már az expresszionizmus formajegyében fogantak. Sajátos formanyelvét az izgatott, csapongó ecsetjárás, a szinte barokkos kavargás jellemzi. Különösen portréi nagyszerűek, a művészettörténet nagy pszichológus festői közé tartozik, hallatlan érzékkel és könyörtelen éleslátással fejti le modelljeiről a véletlenszerű vonásokat, és a lélek legmélyebb részéig ásva jeleníti gazdag lelkivilágot élő alakjait. Portréit a művészettörténet a modern pszichoanalízis képzőművészeti megfelelőjének tartja.
116. ábra
Oskar Kokoschka: Szeretők
Az expresszionizmus mozgalmától elválaszthatatlan Waszilij Kandinszkij (1866-1944) neve, hiszen a „Phalanx"-tól a Der Rlaue Reiter"-ig minden avantgarde-törekvés élharcosa. A művészettörténet elsősorban az ún. „abszolút festészet", az „absztrakt művészet" megalapítójaként tartja számon. Már a kubizmusban is megfigyelhetjük, hogy a természeti tárgyak mindinkább elveszítették jelentőségüket, az ábrázolást a jelek helyettesítették. Ezt a folyamatot folytatta Kandinskij, aki az 1910-es „Über das Geistige in der Kunst" című könyvében elméletileg is a „tiszta festészet" mellett száll síkra, azt vallja, hogy a festményből minden témát, gondolati anyagot ki kell lúgozni. Ugyanebből az évből való az első teljesen absztrakt akvarellje is. Kandinskij ekkor úgy érzi, hogy a tárgyak károsak a festészetre: Jellemző absztrakt festményei közül az 1914-es „Kompozíció"-t, a „Fekete ív"-et (1912) kell megemlíteni. Az expresszionista indíték absztrakt kompozícióiban is érződik, festészetét a romantikus drámaiság jellemzi. Kandinsky a zenéhez akarta közelíteni a festészetet, úgy vélte, hogy a képzőművészetnek is ugyanolyan tiszta, minden naturális utalás nélküli esztétikai hatást kell ébresztenie, mint a zenének.
117. ábra
Waszilij Kandinszkij: Improvizáció