4. Döntéselmélet

iDevice ikon

A vezetőknek nap mint nap döntéseket kell hozniuk, problémákat kell megoldaniuk. Ezek a döntések lehetnek egyszerűek is, de bonyolult, az egész szervezetet érintő döntések is. Minél nehezebb a döntést meghozni, annál nagyobb segítséget jelent a döntés automatizálása döntési segédeszközökkel.

Manapság a problémákat általában csoportban szokták megoldani a vezetők, ezért megvizsgálunk néhány csoportos döntési formát is.

Munkánk során igen gyakran kerülünk olyan helyzetbe, hogy valamilyen probléma merül fel. Ezt a problémát meg kell oldani, különben előbb-utóbb gondot okoz. Minél később oldjuk meg a felmerülő problémákat, annál nagyobb az esélye, hogy a problémából származó kár súlyosabb lesz. Általában több megoldás kínálkozik a probléma elhárítására. Ezek közül a lehetőségek közül választani kell egyet, amelyről azt feltételezzük, hogy majd később a lehető legjobb eredményhez vezet. Tehát dönteni kell, mit választunk. 

Döntés: dönteni annyit jelent, mint a rendelkezésre álló alternatívák közül kiválasztani egyet, mégpedig azt, amelyik az adott körülmények közül a legmegfelelőbbnek tűnik. 

Fokozottan fontos a döntések minősége a vezetők életében, mert ők nem csak saját maguk számára hoznak döntéseket. Az általuk hozott döntés a vállalatuk és az általuk vezetettek számára is meghatározó lehet. Attól függően, hogy a vezető a hierarchia mely szintjén áll az általa hozott döntés súlya különböző. A felső vezető döntése befolyásolhatja a teljes vállalat életét, míg egy operatív vezető döntése általában a napi problémák megoldására irányul.


iDevice ikon Kiegészítő anyag
Pl. egy lakás vásárlása is nagy probléma, illetve feladat lehet, mégsem szoktak az emberek számítógépes döntést támogató rendszert igénybe venni a megoldásához. Egy vállalatnál azonban már elképzelhető, hogy az optimális új telephely megtalálásához annyi feltételt kell figyelembe venni, hogy fejben vagy hagyományos módszerekkel már kezelhetetlen a feladat.