7.1. A román kori építészet általános jellemzői
Az antikvitás óta a román építészet
jelenti az első monumentális stílust. Egész Európában elterjedt, noha a helyi
különbségek jelentősek. Fő feladatának a keresztény templom építését
tekintette, körülbelül úgy, ahogyan az ókori görögök minden érdeklődése
szentélyeik felé fordult. A templom volt a legfontosabb művészi feladat, a szobrászat,
a festészet és a kézművesség minden erejét ennek a díszítésére fordította. A
kor művészetétől távol áll a naturalizmus. (A román kori művészetet érthető
módon az expresszionisták kezdtek értékelni, korábban e stílus őserejét
primitívnek és „barbár"-nak éreztek.) A román stílusú építészet legfőbb és legjellegzetesebb
művészi feladatai egyházi rendeltetésűek: templomok
és kolostorok. Világi feladatai: uralkodók és főurak védelmi jellegű
lakóhelyei, a várak, továbbá városok
védőművei, középületei és gazdasági épületek. A templomok egyházi rendeltetésük szerint püspöki székesegyházak,
katedrálisok, dómok, városi vagy falusi egyházközségek plébániatemplomai vagy
szerzetesrendek kolostorral kapcsolódó templomai. A különféle templomok méretét
rendeltetésük szabja meg. Fő részei az előcsarnok, a hosszház, a keresztház és
a kórus vagy szentély, továbbá a felszerelés tárolására és a pap felkészülésére
szolgáló sekrestye. A szentély az oltár helye. A híveket befogadó hajóktól
többnyire emelt padlószintjével és faragványos díszű korláttal vagy magas
szentélyrekesztő fallal különítik el. Az altemplom szentek ereklyéinek
elhelyezésére és temetkező helyül, kriptaként szolgál. A kolostorok közvetlenül
kapcsolódnak templomuk oldalához. A kolostorok és templomok elrendezése a
különféle szerzetesrendek szabályainak megfelelően eltérő. A fejlődés során a dongaboltozatot
a keresztboltozat váltja fel. Kezdetben a két egyenlő fesztávú és
magasságú, félköríves donga áthatásából keletkező római keresztboltozatot
alkalmazzák. Ezzel csak négyzet alaprajzú mezők fedhetők le, és ez erősen
megköti a templomok alaprajzát.
A román stílusban folytatódik az előző századokban megindult folyamat, amely az antik formakincset fokozatosan az új kultúra hagyományai szerint alakítja át, vagy ezek formakincsével helyettesíti. Ugyanakkor esetenként tudatosan másolják az antik formákat. Az új formanyelv megmutatkozik az antik oszlopoktól kevésbé vagy erősen eltérő támaszok alakításában, a nyílások formálásában és keretezésében, a módosuló hagyományos vagy újszerű külső és belső felületeken.