2.1.3. Összefoglalás

iDevice ikon

A tárgyalás olyan kommunikációs forma, melynek legfőbb célja a meggyőzés, a saját álláspontunk érvényesítése.

A tárgyalási helyzet szempontja:

  • a résztvevők közötti hatalmi különbség nem meghatározó,
  • a résztvevő csoportoknak eltérőek az érdekei,
  • mégis kölcsönös függőség köti össze őket.

A tárgyalás típusai a résztvevő felek száma szerint:

  • kétszemélyes tárgyalás: A kétszemélyes tárgyalásban a kommunikáció fő hangsúlya a meggyőzésre helyeződik, vagyis a partnernél el akarjuk érni, hogy az elgondolásunkat megértse, elfogadja, jónak tartsa, sőt mellénk álljon, s képviselje álláspontunkat.
  • csoportos, delegációs tárgyalás: A csoportos, delegációs tárgyalást akkor alkalmazzák, ha a megbeszélés során több információra, szakismeretre van szükség, mint amellyel egyetlen ember rendelkezhet. Illetve abban az esetben is ez a forma a hatékonyabb, ha egy testület, egy csoport esetében a döntés nem egyetlen ember kezében van