1.9 Konszern és holding
Konszern: jogilag önálló vállalatok csoportosulása, melyek közösen tevékenykednek valamilyen iparágban. Érdekeiket egyeztetve, együtt próbálják érvényesíteni, de a vállalatok között nem alakul ki alá- és fölérendeltségi viszony . Tagjai együttesen igyekszenek befolyásolni:
- a piacot;
- a fejlesztési források minél racionálisabb felhasználását;
- az optimális tőkeallokációt.
A konszern létrehozását indokolhatják:
- szervezeti előnyök;
- pénzügyi előnyök;
- marketing vagy értékesítési okok;
- a kockázat mérséklése;
- üzletpolitikai vagy jogi megfontolások.
A konszern kialakításának lehetséges módjai:
- egy vállalat szétválása több, jogilag önálló részre;
- leányvállalat alapítása;
- többségi részesedés szerzése egy vállalatnál;
- jogilag önálló vállalatok összevonása.
Konszernirányítási típusok:
- operatív: az irányító vállalat erős, közvetlen befolyást gyakorol a többi vállalatra;
- stratégiai: a központi vállalat stratégiai eszközökkel befolyásolja a többi vállalatot;
- pénzügyi: pénzügyi eszközökkel befolyásol;
- vagyonkezelői: tőkeallokációval (befektetésekkel, részvények és üzletrészek vásárlásával, eladásával) irányít a konszernközpont.
A holding a konszernnek egy olyan speciális esete, mikor az irányító vállalat csak a vagyonkezelés eszközeivel befolyásolja a másik vállalatot. Ezért csak közvetve képes beavatkozni a vállalatok életébe.