1.9 Konszern és holding

iDevice ikon

Konszern: jogilag önálló vállalatok csoportosulása, melyek közösen tevékenykednek valamilyen iparágban. Érdekeiket egyeztetve, együtt próbálják érvényesíteni, de a vállalatok között nem alakul ki alá- és fölérendeltségi viszony . Tagjai együttesen igyekszenek befolyásolni:

  • a piacot;
  • a fejlesztési források minél racionálisabb felhasználását;
  • az optimális tőkeallokációt.

 

A konszern létrehozását indokolhatják:

  • szervezeti előnyök;
  • pénzügyi előnyök;
  • marketing vagy értékesítési okok;
  • a kockázat mérséklése;
  • üzletpolitikai vagy jogi megfontolások.

 

A konszern kialakításának lehetséges módjai:

  • egy vállalat szétválása több, jogilag önálló részre;
  • leányvállalat alapítása;
  • többségi részesedés szerzése egy vállalatnál;
  • jogilag önálló vállalatok összevonása.

 

Konszernirányítási típusok:

  • operatív: az irányító vállalat erős, közvetlen befolyást gyakorol a többi vállalatra;
  • stratégiai: a központi vállalat stratégiai eszközökkel befolyásolja a többi vállalatot;
  • pénzügyi: pénzügyi eszközökkel befolyásol;
  • vagyonkezelői: tőkeallokációval (befektetésekkel, részvények és üzletrészek vásárlásával, eladásával) irányít a konszernközpont.

 

A holding a konszernnek egy olyan speciális esete, mikor az irányító vállalat csak a vagyonkezelés eszközeivel befolyásolja a másik vállalatot. Ezért csak közvetve képes beavatkozni a vállalatok életébe.