1.3. Barlangrajzok
4. ábra
Bal oldalon: Ló ábrázolása a Pech Merli barlangból, a háttérben kéznegatívval.
Középen: Medveábrázolás
Jobb oldalon: Legelő szarvas a Valltorra szakadékban, Spanyolország
Az őskori festményeket és barlangrajzokat a művészet körébe soroljuk, noha célja nem a gyönyörködtetés lehetett. Az embert a létfenntartás elemi szüksége ösztönözte művészi tevékenységre. Az ember és a környezetében élő állatok egyelőre kölcsönös ellenfelei voltak egymásnak: nemcsak a vadak háborgatták az ősembert, hanem ő is üldözte azokat, hiszen élete fenntartásához szüksége volt annak húsára, bőrére, szőrméjére, és a csontjára, melyből használati tárgyakat, szerszámokat, fegyvereket készített. Az állatot már gyakran a képen megölik, ugyanis a mágia segítségével szerették volna elejteni. A vadászat nehéz mesterség volt az őskorban, ezért hívták segítségül ezeket a rituálékat. Talán úgy hitték, még a vadászat előtt legyőzhetik és birtokba vehetik a kiszemelt állatot. Némelyik testébe nyilakat rajzoltak, a festett vagy karcolt állatformákat kövekkel dobálták. (5. ábra)
5. ábra
Nyílsebzett bölény a niaux-i barlangból
Egyes kutatók szerint az őskori művészetnek tehát semmi más funkciója nem volt, minthogy kultikus célokat szolgáljon.