8.10. Szocialista törekvések
A hivatalos művészetnek nemcsak a
szocialista tendenciák jelentették az ellenpólusait. A csoportosan is
jelentkező posztnagybányai szellemű törekvések, az egymástól eléggé elszigetelt
népi, konstruktív, expresszionisztikus jellegű alkotások sora, az École de
Paris hatása stb. olyan láncolatot hoztak létre, amely - lehetőségeinél fogva a
szocialista művészetnél sokszor hatékonyabban - a hivatalos művészetet
elszigetelte a magyar képzőművészet egészén belül. A szocialista alkotók egyéni
és csoportos megnyilvánulásait többnyire nem eszköztáruk és kifejezésmódjuk,
hanem vállalt programjuk alapján lehet a hivatalos művészettel és annak
programjával szembeállítani. E felismerésen és a művészek erején múlt, hogy
egymáshoz kapcsolódó, rangos és művészettörténetileg igen fontos folyamatsor
bontakozhatott ki az ellenforradalmi korszak Magyarországán. Sajátos jelenség Ferenczy
Noémi munkásságának egy szakasza, nagyjából az 1924-es Fahordó nőtől az 1933-as Kőművesig.
A szőnyeg adottságaival élt, amikor a direkt jelekből (sarló, kalapács,
búzakalász) épített ornamentikájával, annak értelmező jelentésével kiegészítette
a voltaképpeni szőnyegképet. A direkt jelek segítségével jutott el a jelképi
általánosításig.
122. ábra
Ferenczy Noémi: Gereblyézők