8.7. A szürrealizmus
A háború után megerősödő szürrealizmusnak
volt az előfutára a Giorgio de Chirico (1888) által alapított
„metafizikus festészet", amely az 1910-15 közötti években fejlődött ki. A
metafizikus festészet szakított a futurizmus dinamizmusával és kristályos
formatisztasága, nyugalma már a neoklasszicizmust készíti elő. Képviselői azt
vallották, hogy fel kell fedni a tárgyak rejtett nyelvét, az álmok, a tudatalatti
világát, a dolgokban rejlő mágiát. A szürrealizmus másik korai
képviselője az európai festészetben az orosz Marc Chagall (1887).
1910-ben kerül Párizsba, de ott is otthoni élményeit, a kis galíciai zsidó
falut, rokonait, gyermekkori élményeit festi misztikus révületben, gyakran
álomszerű, költői víziókban. Képein gyakran különféle emlékek és élmények képét
vegyíti, néha meghökkentően deformál, játékos ötletekkel változtatja meg a
dolgok naturális formáját. Az 1908-as „Piros akt"-jában a fauvizmus és
a kubizmus elvei elegyednek, de az ugyancsak 1908-ban festett barnás tónusú „Halál"
című képének témája már későbbi törekvéseihez kapcsolódik. Ugyancsak innen
nyeri a „Temetés" (1909) és a „Születés" (1911) is témáját. Az
1910-es „Sárga szoba" indítja el szürrealisztikus elemekkel vegyülő
képei sorát, amelynek a legmegragadóbb darabja az „Én és a falu"
(1911). és az „Állatkereskedő" (1912). 1914
után többnyire a faluja életéből vett jeleneteket festi, álomszerűen átalakítva
a meseszerű élményeket („Vitebszk felett" 1914). Élete
vége felé kubista jellegű képeket fest („A temető" 1917; „Szürke
ház" 1917; „Kubista táj" 1918).
118. ábra
Marc Chagall: Kettős portré borospohárral