8.12. A művészet és a második világháború
Már a spanyol polgárháború és
különösen a müncheni paktum óta egyre növekedő, fojtogató feszültség részben
polarizálódást, részben új törekvések kibontakozását eredményezte a
művészetben. A hivatalos művészetben az árpádházi szentek kultusza helyett
egyre inkább az ősmagyar mítosz került napirendre, a Szocialista Képzőművészek
Csoportjának tagjai már Guernica történelmi és képi tanulságainak ismeretében
alkottak. Berda Ernő 1939-es No pasaran (Pokol)
sorozatával, Schnitzler János új állatszimbolikát alkalmazó grafikáival
(Iszonyat, 1938) keltett visszhangot. A Csoportban
megerősödött az expresszionisztikus, szürrealisztikus kifejezésmód, így Sugár
Andornál és különösen Bán Bélánál, Szántó Piroskánál stb. E
törekvések részint találkoztak, részint egybefonódtak a szentendrei művésztelep
újonnan kifejlődő tendenciájával, amely a konstruktivizmus eredményeit is
felhasználta. Vajda Lajos és Korniss Dezső népművészeti
gyűjtőmunkájának más-más festői konklúziója lett. Korniss motívumgyűjtése
szürrealisztikus értelemben játékos kompozíciókat ihletett; hatása főként a
háború után érvényesült. A feszültebb években jelentős
életművet alkotott Ámos Imre is, aki ugyancsak Szentendréhez
kapcsolódott és Vajdához hasonlóan gyűjtötte a motívumokat.