5.2.1 Konfliktus

iDevice ikon
Ha két ember együtt dolgozik, elkerülhetetlen, hogy néha nézeteltérés legyen köztük. Sok ember együttes tevékenykedésénél ez fokozottan igaz. Sok esetben a nézeteltérés komolyabb vitákat, majd konfliktust eredményez. Ezt a konfliktust mindenképpen meg kell oldani valakinek. Ez a „valaki" pedig abban az esetben, ha a felek nem boldogulnak a megoldással, az illetékes vezető lesz. Minél nagyobb a cég, annál többször kell a vezetőnek „döntőbírót játszani". Ez sok esetben kellemetlen feladat.

Nézzünk pár lépést arra, hogy hogyan lehet feloldani a konfliktust:

  1. A probléma felismerése
  2. Törekvés a probléma megoldására
  3. Személyek és a probléma külön választása
  4. Érzelmek féken tartása, megbeszélés alatt pozitív irányba terelése
  5. Aktív figyelem
  6. Megoldáskeresés
  7. Megoldás tudatosítása, meggyőződés a kölcsönös elfogadásról.

A konfliktussal kapcsolatban az embereknek általában negatív érzéseik vannak. Azonban felmerül a kérdés, hogy minden esetben negatív a konfliktus? Akkor működik jól a vállalat, ha soha senkinek nincs konfliktusa? A válasz nem egyszerű, azonban a gyakorlatot vizsgálva elmondhatjuk, hogy nem feltétlenül rossz a konfliktus. Hasznos is lehet, ha általa:

  • Megismerhetők és megérthetők a vállalti követelmények
  • A vezetés képes a szervezet szabályainak betartására
  • Erősödik a belső összetartás, egység
  • Megvilágításba kerülnek azok a problémák, melyekben változtatásra van szükség.

Problémához vezet, ha a csoport tagjai közül bárki a következő magatartásmintákat alkalmazza:

  • Agresszivitás
  • Blokkolás: a feladatok blokkolása egyet nem értéssel, ellenvélemények hangoztatásával
  • Elkerülő viselkedés: feladatok előli kihátrálás
  • Uralkodás
  • Playboy viselkedés: önmagát előtérbe helyező, a csoporthoz tartozást háttérbe szorító viselkedés

A probléma felbukkanását elnyomó, hatékony viselkedés:

  • Kezdeményezés: javaslatok, ötletek felsorakoztatása a cél érdekében
  • Információadás
  • Tisztázás: elvek, javaslatok, feladatok, elképzelések jelentésének, következményének feltárása
  • Összegzés
  • Realitás tesztelése: a kitalált megoldás megvalósítható-e, értelmezhető-e a jelen körülmények között?
  • Harmonizálás: az ellentétek feloldására tett kísérlet
  • Tesztelés: időről-időre ki kell próbálni, hogy a probléma megoldására tett törekvések mennyire hatékonyak
  • Ösztönzés: a munkatársak bátorítása, ötleteik meghallgatása, előhívása
  • Kiegyezés segítése: alternatívák megadása.

Nagyon fontos, hogy a munkacsoportok olyan emberekből álljanak, akik együtt tudnak dolgozni. Ezért már a csoport kialakításánál ügyelni kell a részletekre. Ezt segítendő, lássunk hét lépést a munkacsoport kialakításához:

1. Indulás

  • Minden leendő tag egyforma figyelmet kapjon a csoport megalakításakor
  • Célok világos felvázolása
  • Jövőkép kialakítása
  • A jövőkép megerősítése minden adandó alkalommal.

2. Megegyezés az alapokban

  • A csoport tagjai fogadják el a célt
  • Cél elérésének mérését mi alapján végzik?
  • Tervtől való eltérés esetén mi történjen?
  • Szerepek kiosztása, egyértelműsítése
  • Más csoportokkal való együttműködés esetén a kapcsolódási pontok meghatározása
  • Feladatok meghatározása
  • Cél elérési folyamatának megtervezése, rövidtávú célok megállapítása, mérföldkövek kitűzése

3. Félelmek eloszlatása

  • Minden munkatárs problémájának meghallgatása, kezelése
  • Egyén és csoport kapcsolatának meghatározása, tudatosítása
  • Munkatársak bevonása a megoldásba, javaslatgyűjtés, brainstorming
  • Hibák beismerése, következmények vállalása, tisztázása annak, hogy a hibák elkerülhetetlenek

4. Részvétel ösztönzése

  • Feladatok megoldásának lépéseit pontosan meg kell határozni, ki kell dolgozni
  • A munkatársak bevonása a fejlesztésbe, mindenki dolgozzon, és erről informálja a többieket.

5. Csoportos érzelmi intelligencia normarendszerének bevezetése

  • Érzelmi tudatosságot kialakító normák
    • Egymás megértése
    • A jövő megalapozása
    • Csoport önértékelése
    • Visszajelzések kérése
    • Szervezeti megértés
  • Az érzelmek szabályozását segítő normák
    • Konfrontáció
    • Törődés
    • Munka érzelmi töltése
    • Pozitív beállítódás
    • A problémák proaktív megoldása
    • Külső kapcsolatok kialakítása

6. Hatékonyság ellenőrzése

  • Munka és teljesítmény rendszeres ellenőrzése
  • Hiányosságok feltárása

7. Megfelelő csoportvezető kiválasztása

  • Magas érzelmi intelligenciával rendelkezzen
  • Legyen tisztába a célokkal
  • Tudja hogyan érhető el a cél
  • Konkretizálja az egyes csoporttagok szerepét
  • Vonja be a munkatársakat a megvalósításba
  • Kellő információval és utasítással szolgáljon
  • Képes legyen a konfliktusokat megoldani
  • Figyelje a feladat előrehaladását, vegye észre a fejlődést, lemaradást.

E fejezetben eddig egy csoport szemszögéből vizsgáltuk a feladat megoldást. Azonban a vállalatokban általában párhuzamosan több csoport tevékenykedik. Ezek között versengés lehet. Ez a versengés lehet tudatos, azaz a vállat vezetése által tudatosan keltett, ösztönző jellegű verseny, de lehet spontán, pusztán a vélt előnyökhöz jutás érdekében, vagy egyszerűen az emberek közötti kapcsolatok miatt kialakult verseny. Ha nem tudatos a verseny, akkor általában káros. Olyan felesleges erőket von el, melyekre szükség lenne. Információk, erőforrások nem kellő megosztását is eredményezheti. Ezért fokozott figyelmet kell rá szentelni, a felelős vezetőnek kordába kell tartani.