5.1.3 Vezetési stílusok

iDevice ikon

A beosztottak viselkedését meghatározza az is, hogy a vezetőjük milyen stílusban tárgyal velük, tehát hogyan viselkedik a beosztottaival.

Tulajdonképpen a motiválás is egy olyan eszköz a vezető kezében, melynek segítségével a kívánt cél elérése felé tudja irányítani a beosztottakat. Attól függően, hogy a vezető mennyire hagyja a munkatársait beleszólni a vezetésbe (a vállalat és így a saját sorsuk irányításába), megkülönböztethetünk autokrata, demokrata és laissez-faire típusú vezetőt.

  • Autokrata típusú az olyan vezető, aki mindent egymaga szeret elvégezni, az összes döntést egyedül hozza meg, nagy távolságot tart a beosztottaival, mindig szigorú fegyelmet követel meg munkatársaitól, félti a hatalmát.
  • Demokrata vezető, ezzel szemben kikéri a munkatársai véleményét a fontos döntésekben (nem hiszi magát csalhatatlannak). Javasol döntéseket, hajlandó meghallgatni más álláspontját, és el is tudja fogadni az érveket. Megosztja hatalmát és így felelősségét is a munkatársaival, igyekszik mindig objektíven szemlélni a dolgokat.
  • Laissez-faire (hadd menjen) típusú vezető mindent ráhagy munkatársaira, nem tudja egységgé kovácsolni a munkahelyet, kevés az önbizalma, nem tud időben döntéseket hozni, szereti áthárítani a döntést, nem értékeli a teljesítményeket (sem pozitívan, sem negatívan).

Tiszta típusok nem léteznek. Tehát nincs csak autokrata vagy csak demokrata vezető. Minden vezetőben keverednek a jellemző vonások. Csak azt lehet megállapítani, hogy melyik jellemző a gyakoribb az adott vezető stílusában. A vezetők stílusát befolyásolják: a vezető képességei, a benne rejlő erők, a beosztottak hozzáállása, a beosztottakban lévő erők és a környezet hatásai is. Minden vezető természetesen demokrata vezető szeretne lenni (vagy annak tartja magát). 

Fontos szerepe van a vezetői elvárásoknak. Ha a beosztottak tudják, hogy mit várnak el tőlük, megpróbálnak az elvárásnak megfelelően viselkedni. Pygmalion-effektusnak nevezik azt, ha a vezető gyakran utal elvárásaira, és megerősíti a beosztottakat abban, hogy az elvárásnak meg tudnak felelni, akkor a beosztottak általában meg is felelnek a vezető elvárásainak. 

A vezetői stílus meghatározza a szervezet dolgozóinak viselkedését is. A stílus és a csoport tagjainak viselkedése közti összefüggéseket mutatja a következő táblázat:

Autokarata vezető

Vezető jellemzői

Csoport jellemzői

  • Nagyon vigyáz posztjára
  • Nem bízik csoportjában
  • Csak utasításokkal irányít
  • Nem tűri az eltérést („a sorból nincs kilógás")
  • A teljesítményhez nem kapcsolódik felelősség
  • Fegyelem, mindenki azt teszi, ami az utasítás
  • Ha a vezető jelen van, produktív a csoport, viszont ha nincs „lazaság" van

Demokrata vezető

Vezető jellemzői

Csoport jellemzői

  • Döntéshozásba bevonja a csoportot
  • Egyéni döntéseit is megindokolja a vezető
  • Objektív kritika és dicséret a csoportban
  • Vezető nem csak eltűri, igényli is az építő kritikát
  • Nyitott az új ötletekre, változásokra
  • A csoportban kifejlődik a felelősség érzet
  • Akkor is működik a rendszer, ha nincs jelen a vezető
  • Magas minőségű munkavégzés
  • A csoportban dolgozó emberek sikeresnek érzik magukat

Laisser faire vezető

Vezető jellemzői

Csoport jellemzői

  • Nem bízik vezetői képességeiben
  • Nem tűz ki célokat a csoport elé
  • Döntést az hoz, aki éppen „ráér" ezzel foglalkozni, alkalmasnak érzi magát a feladatra
  • Munkavégzés hatásfoka alacsony
  • Hanyag munkavégzés
  • Nem foglalkoznak a csoport tagjai a munkájukkal
  • Morál és csapatmunka gyenge

 

A vezetők stílusát befolyásolják:

  • a vezető képességei,
  • benne rejlő erők,
  • a beosztottak hozzáállása,
  • a beosztottakban lévő erők és
  • a környezet hatásai is.

 

A vezetők döntéseit, döntési helyzetben több erőhatás befolyásolja. Így nem lehet optimális döntéseket hozni. Az optimális döntést torzítják az erőhatások. Ezek az erőhatások három nagy csoportba sorolhatók:

1)      vezetői erőhatások, melyeket az alábbi tényezők alakítanak ki:

  • a vezető értékrendszer
  • vezető feladat delegálási szokásai
  • vezető bizalma beosztottaival szemben
  • személyes vezetői hajlam
  • vezetői stílus
  • veszélyeztetettség - biztonságérzet (mennyire érzi magát biztonságban a vezető)

2)      beosztottakat érintő erőhatások, melyeket az alábbi tényezők alakítanak ki:

  • függetlenség - irányítás igénye (mennyire akarják a beosztottak, hogy irányítsák őket)
  • felelősség vállalás foka (mennyire vállalnak felelősséget a munkatársak tetteikért)
  • bizonytalanság tűrés foka
  • mennyire érzik fontosnak a problémát
  • probléma megértésének foka
  • problémához való alkalmazkodás mértéke
  • szervezeti lojalitás mértéke (a vezető szívesebben delegál feladatot annak, akiről tudja, hogy szem előtt tartja a cég érdekeit)
  • dolgozói elvárások (mit várnak a problémától, a vezetéstől, egymástól stb.)

3)      a helyzet erőhatásai, melyeket az alábbi tényezők alakítanak ki:

  • centralizált - decentralizált szervezet
  • mennyire hatékonyan tud együtt dolgozni a csoport
  • a probléma megoldható-e a csoport tudásával, akaratával
  • mennyire szorít az idő a probléma megoldásában
  • felső vezetés elvárásai
  • társadalmi elvárások (a probléma megoldását figyelemmel kíséri-e a politika, társadalom, média stb.)